TEMPAHAN BANNER & STREAMER

Tempahan Trophy & Medal

Friday, June 5, 2015

Pelancaran Kedah e-Tutor


Pada 1 Apr 2015, Menteri Besar Datuk Seri Mukhriz Mahathir melancarkan Kedah e-Tutor (www.kedah-etutor.com), portal pendidikan yang bakal memberi manfaat kepada 280,000 pelajar dari Tahun Empat hingga Tingkatan Lima di negeri ini.

Mukhriz berkata, projek RM18 juta adalah satu inisiatif oleh kerajaan negeri untuk mencapai lima kedudukan teratas di seluruh negara untuk peperiksaan utama tahun ini.

"Para pelajar akan dapat mengakses portal dalam talian untuk membantu meningkatkan pemahaman mereka mengenai subjek dengan menggunakan pengetahuan mereka ke dalam ujian dengan melakukan latih tubi untuk meningkatkan persediaan mereka untuk peperiksaan utama," katanya selepas melancarkan portal e-Tutor di Sungai Petani Majlis Perbandaran (MPSPK) yang lalu.

Turut hadir ialah Exco Pendidikan, Pengangkutan dan Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya Datuk Tajul Urus Mat Zain dan Pengarah Pendidikan Negeri Kedah (JPN Kedah) Datin Azuyah Hassan.

Di bawah projek ini, pelajar-pelajar di negeri ini akan mempunyai akses percuma kepada 80 mata pelajaran yang berbeza boleh didapati di e-portal Tutor, yang dikendalikan oleh TH3 Holdings Sdn Bhd.

Majlis Pelancaran Kedah-etutor Peringkat Daerah Padang Terap telah dilancarkan pada Ahad 24 Mei 2015 di PPD Padang Terap. Pelancaran disempurnakan oleh Exco Pendidikan, Pengangkutan dan Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Datuk Tajul Urus Mat Zain



Dalam era ledakan maklumat ini, teknologi maklumat dan komunikasi atau ICT amat penting. Teknologi ini sudah menguasai global ini dengan berleluasa. Hampir setiap saat orang menggunakan teknologi ini dan dengan teknologi jugalah menyebabkan kita boleh menguasai dan mengawal hampir setiap perkara di hujung jari sahaja.  Negara yang tidak mengutamakan ICT akan ketinggalan dalam arus pembangunan atau umpama katak di bawah tempurung. Kemajuan ICT ini telah mendatangkan banyak manfaat kepada individu, masyarakat dan negara.

Keperihatinan & Kerjasama Kerajaan Negeri Kedah dalam meningkatkan pencapain Akademik melaui Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ict) amat memberi & membantu dalam meningkat pencapaian Akademik di negeri Kedah. Setiap murid di Negeri Kedah diberikan akses PERCUMA pada Kedah-e-Tutor ini untuk belajar atas talian dirumah selepas waktu persekolahan. 

Sehubungan itu, marilah kita bersama memanfaatkan kemudahan Tuisyen Online yang diberikan secara percuma ini bagi meningkatkan pencapain akademik, seterusnya bersama-sama berusaha ke arah memenuhi sasaran Kerajjan Negeri Kedah & Jabatan Pendidikan Kedah (JPN Kedah) dalam mencapai lima kedudukan teratas di seluruh negara untuk peperiksaan utama tahun ini.

Jom klik ke www.kedah-etutor.com

2 comments:

Ammar Hakim said...

TQ atas maklumat. Sya dah daftar

Komuniti Cyber Kuala Nerang said...

Rugi kalau x manfatkan. Kerjaan Negeri & JPN Kedah beri PERCUMA kpd setiap murid & pelajar di Kedah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...